Downgrade - pak het sporten heel rustig aan weer op

Nu het land langzaamaan ontdooit uit de intelligente lock-down en sommige sportieve activiteiten weer worden opgestart, is het verstandig om niet gelijk te hard van stapel te lopen.

Overbelast en verminderde lichamelijke conditie

Aan de ene kant hebben we massaal een week of 8 niet veel lichamelijke activiteiten kunnen en mogen doen. Aan de andere kant heeft het thuiswerken, door ergonomische wantoestanden, mogelijk sommige lichaamsdelen overbelast. Sommigen hebben daardoor een verminderde lichamelijke conditie qua spierkracht en uithoudingsvermogen terwijl anderen tegen overbelasting aan zitten of al overbelast zijn.

Rode draad blessures

Wanneer de belasting niet in balans is met de belastbaarheid dreigt overbelasting. De rode draad door alle overbelastingsblessures heen is het langzaam sluipende ontstaan. In het begin is er bij aanvang van de activiteit wat pijn die al snel verdwijnt; “als ik eenmaal warm ben”, wordt dan gezegd. Vervolgens klagen mensen over stijfheid en pijnlijkheid ’s morgens bij het opstaan. Ook die pijn verdwijnt zodra er weer wat bewogen is. Maar zo langzaamaan gaat het steeds langer duren voordat de pijn verdwijnt en ook na een tijdje sporten komt de pijn al opzetten. Tenslotte heb je de hele tijd pijn en wordt bewegen een kwelling.

Rustig opbouwen

Voorzichtigheid is dus geboden met het weer uit de kast halen van de sportkleren. Hervat je training op een lager niveau dan je gewend bent. Downgrade het belastingniveau zowel in duur als in intensiteit.

Bouw het trainen weer langzaam op zodat je kunt blijven sporten!