Zo herken je het: frozen shoulder

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder ontstaat door een ontsteking van het schoudergewrichtskapsel. De ontstekingsreactie kan leiden tot een verdikking van het kapsel en gaat gepaard met pijn en bewegingsbeperkingen. We spreken pas van een frozen shoulder wanneer de schouder in tenminste drie bewegingsrichtingen is beperkt.

Wat zijn oorzaken van een frozen shoulder?

Tot 5 % van de Nederlandse bevolking krijgt een frozen shoulder. Vaak zijn dat vrouwen tussen de 40 en 70 jaar. Meestal is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Het kan spontaan ontstaan, door een ongeluk of trauma, na bijvoorbeeld een schouderoperatie of blessure. Er lijken enige aanwijzingen dat mensen met suikerziekte, schildklieraandoeningen, epilepsie, de ziekte van Dupuytren, hart- en longaandoeningen en de ziekte van Parkinson meer kans lopen op het ontwikkelen van een frozen shoulder. Ook langdurige stress schijnt een belangrijke rol te kunnen spelen bij het ontstaan van deze klacht.

Hoe verloopt de ontwikkeling van een frozen shoulder?

De ontwikkeling van een frozen shoulder verloopt bijna altijd in 3 fasen:

Fase 1: Freezing of de ‘verstijvende’ fase, deze duurt een aantal weken tot maximaal 9 maanden. De pijn neemt geleidelijk toe en de beweeglijkheid neemt af.

Fase 2: Frozen of de ‘bevroren’ of fase. De pijn neemt langzaam af, maar de stijfheid blijft. Dit duurt 4 tot 9 maanden.

Fase 3: Thawing of de ‘ontdooiende’ fase. De pijn verdwijnt steeds meer naar de achtergrond en de beweeglijkheid keert langzaam terug tot (nagenoeg) normaal. Deze fase duurt 5 maanden tot 2 jaar.

Wat kan je zelf doen tegen een frozen shoulder?

Blijf bewegen. Een frozen shoulder geneest meestal uit zichzelf. Dit kan echter lang duren. Hou rekening met een periode tussen de 5 maanden en 3 jaar. Ongeveer 1 op de 5 mensen houdt na die tijd nog last van een pijnlijke en stijve schouder.

Hoe behandelt jouw fysio een frozen shoulder?

Begeleiding door een fysiotherapeut is belangrijk om te adviseren wat je wel en niet kan/mag. Oefeningen als de ‘koffiemolen’ en slingeren en zwaaien kunnen de beweeglijkheid binnen de pijngrens zoveel mogelijk onderhouden. Overbelasting kan, zeker in de Freezing en Frozen fase, het herstelproces vertragen. Lang aanhoudende napijn is een teken dat de bewegingen de bewegingsgrens te veel hebben overschreden. Jouw fysiotherapeut helpt de schouder binnen de pijngrens te bewegen. Hierdoor wordt het herstel positief beïnvloed, maar het verloop verandert niet.

Indien de pijn zeer heftig is kan de huisarts medicatie voorschrijven om de ontstekingsreactie te dempen en de pijn te verlichten. Er kan ook een corticosteroïden-injectie worden overwogen. Een operatie waarbij het geschrompelde gewrichtskapsel onder narcose wordt losgetrokken kan in de ontdooiende fase mogelijk het herstelproces versnellen.